שיתוף פעולה משובח: יוני רכטר והאורקסטרה בפסטיבל הפסנתר

יוני רכטר מארח את איתי פרל בפסטיבל הפסנתר. צילום: משה צ'יטיאת

16/11/2019

משה צ'יטיאת

שיתוף פעולה משובח: יוני רכטר והאורקסטרה בפסטיבל הפסנתר

אחת הסיבות שאני אוהב כל כך את פסטיבל הפסנתר היא שבשנים האחרונות הפסטיבל מציג חיבורים מעניינים בין אמנים שונים ומגוונים. יוני רכטר והאורקסטרה הם חיבור טבעי, רבים משיריו מושפעים ממוסיקת הג'אז ועולם האילתור. האוצרות המוסיקליים של רכטר עובדו במיוחד למופע הזה ע"י חברי האורקסטרה וקיבלו צבעים חדשים.

צפו בגלריית התמונות מההופעה

הפסנתר השחור של יוני עומד מול תזמורת כלי מתכת זהובה שהקונוטציה הראשונית שלה היא "צעקה" או "הכרזה" , יחיד מול רבים שלכל אחד אמירה משלו. מתחילת המופע מסתמן שהפסנתר הרך של רכטר מתמודד היטב מול קשיחותה של התזמורת. "זה כל מה שיש" בעיבוד של ניצן בר, מלווה באיטיות, באקורדים מלטפים והתזמורת עוטפת את המלודיה החמה בהרמוניות מדויקות ומרגשות. "יום יפה" מנוגן כ-שאלה ותשובה כשנוסף לו סולו חצוצרה קסום.

הקצב מתגבר ב"שיר אהבה סטנדרטי" שהולך ומתפתח ומגיע לנקודת שיא הפעם בסולו סקסופון סוחף שמעביר את השרביט לרכטר שמפגין וירטואוזיות כמו שרק הוא יודע. השיר "שוב היא כאן" מקבל עיבוד שונה, איטי, נינוח יותר מהמקור והזכיר לי בחלקו יצירות של קולטריין כשהתזמורת מביעה את דבריה בלשונה ולא רק מלווה. ומנגד שיר קטן שהפך גרנדיוזי הוא "כמו ים", מערבולת צלילים מפתיעה בתוספת אלתור מעט הרמוני בגוון רכטרי מובהק.

שני קטעים אינסטרומנטלים נוגנו במופע, "קטע נוסף" (חדש) הכניס למופע את קצב הסמבה, עוד יצירה מחושבת ומוקפדת מבית היוצר של רכטר. השיר "הרצינות ממני והלאה" בוצע ע"י חברי האורקסטרה בלבד שנתנו לו אופי מרענן ועוצמתי במיוחד.

השינוי המשמעותי במופע היה כשאיתי פרל הצטרף לחבורה בעיבוד הבלוזי לשיר "כבו האורות". פרל הוסיף לו קול בס עמוק ויפה. פרל מופיע באופן קבוע עם רכטר בשנים האחרונות ומסתמן כיוצר איכותי ומיוחד, לא כל אחד יכול לבצע את שיריו של רכטר בדייקנות ואיתי פרל עושה זאת בצורה מושלמת. השירים "בלעדייך" ו-"העיקר זה הרומנטיקה" נשמעו כמעט טבעיים בעיבודי ג'אז, אולי ארוכים יותר מהביצוע המוכר כשהתזמורת דאגה לקשט אותם בדרכה.

יוני רכטר והאורקסטרה בפסטיבל הפסנתר. צילום: משה צ'יטיאת

רגע של נחת הגיע כשעל הבמה נשארו רכטר, פרל ויאיר סלוצקי (טרומבון) והניחו לרגע את הג'אז התזמורתי בצד. יחד הם ביצעו בצורה מיוחדת ומרגשת את "עטור מצחך" הגאוני של רכטר, אפשר לומר בארבעה קולות כשהפסנתר והטרומבון הם חלק מהפוליפוניה הנפלאה שנוצרה.

העיבוד המעניין ביותר במופע היה לשיר "ערב עירוני" שבמקור שר יוסי בנאי. המילים של נתן אלתרמן מתובלות בניחוח ים תיכוני, ביצוע מפתיע שמביא את חגיגת הג'אז לשיאה. רגע לפני ששהשבת נכנסת, השקיעה הורודה בין הגגות מובילה לשיר האחרון במופע, שיר שרכטר מספר שאהב מאוד בילדותו, MASS AROUND של ריי צ'ארלס, הקהל מתחיל להתנועע וללוות את השיר במחיאות כפיים ובסופו נעמד על הרגליים ומריע למוסיקאים הנפלאים על מופע יוצא דופן.

שיתוף הפעולה המשובח בין רכטר לאורקסטרה הציג עיבודים סוערים מלאיי הפתעות לצד וריאציות צפויות יותר לשירים המופתיים ואולי המורכבים ביותר שנכתבו בארץ. חששתי ממלחמת כלי הנשיפה בפסנתר אך לשמחתי לא הורגשה תחרות בין הכוחות שהשלימו זה את זה. הקישוטים הבלתי צפויים, קטעי הקישור המאולתרים והחיבורים המדוייקים הולידו מופע משובח באחד הפסטיבלים היוקרתיים ביותר של תל אביב.

צפו בקטעי הוידאו שצילם תומר גילת

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2019-12-14

    עומר מץ משיק אלבום חדש

    22:00 תיאטרון תמונע, תל אביב

  • 2019-12-16

    Hooverphonic בישראל

    22:00 בארבי, תל אביב

  • K's Choice בישראל

    22:00 האנגר 11, תל אביב

  • 2019-12-19

    נפתלי אלטר משיק אלבום חדש

    22:00 תיאטרון תמונע, תל אביב

  • 2019-12-27

    לארה סנואו משיקה איפי חדש

    21:30 לבונטין 7, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *