ביקורת אלבום: אנסמבל שם-טוב לוי – שם יש

אנסמבל שם-טוב לוי (צילום: אסנת רום)

14/12/2016

דרור לביא

ביקורת אלבום: אנסמבל שם-טוב לוי – שם יש

באלבומם החדש, "שם יש", מציעים שם-טוב לוי והאנסמבל מבט פיכח אל עבר קיום אחר, אולי זה שיכול היה להיות במקום אחר, במציאות אחרת.

על עטיפת האלבום החדש של אנסמבל שם-טוב לוי, "שם יש", דמותו המצוירת של לוי צופה על אגם, למול רכס הרים צבעוני. לולא הייתי מכיר את לוי ופועלו המוסיקלי רב השנים, הייתי שוגה בדמיונות על מוסיקה מארצות הקור, אבל כבר מהצליל הראשון של "שם יש", אתה מבין שלא צריך ללכת רחוק מדי. אתה נמצא כאן.

אם כן, מהו ה"שם"? האנסמבל רוצה לומר משהו קונקרטי על ישראל העכשווית, אבל יותר מזה, הוא מבקש לדבר על ישראל שהייתה יכולה להיות במקום אחר, במציאות אחרת. דבר זה מתבטא בבחירה לשלב טקסטים של חיים נחמן ביאליק, יונה וולך, ר' ישראל נג'ארה וסמי שלום שטרית באלבום אחד, והיא אומרת משהו על הקיום הישראלי, היצור הבין-כלאי עליו מנסים להלך אימים בישראל של שנת 2016. האנסמבל מראה שאפשר אחרת: מותר לבצע שירים של משוררים אשכנזים ומזרחיים, של נשים וגברים, ללא צורך בזעקות חמס של קיפוח וטיפוח.

"שם יש", אשר פותח את האלבום, מציע מבט חולמני אל העבר האחר, "שם יש זמירות וכפל אהבים". מילותיה המופלאות של יונה וולך זוכות לביצוע עמוק ומהפנט שבורא עולם יפה, יש שיגידו אוטופי, כזה בו יש משמעות לכל צליל, לכל עץ, לכל תנועה. השיר הבא, "ימי חורפי אהבתני", לחן בלקני למילותיו של ר' נג'ארה, זוכה לעיבוד רחב, מעין ריקוד א-סימטרי שמלהטט בין הפה לשם, בין הלחן המזרח-אירופי לבין העושר האינסטרומנטלי המזרחי.

"אינטרמצו" האינסטרומנטלי מזכיר עד כמה חשוב לוי בנוף המלחינים הישראלים. ביצוע החליל היפהפה והעיבוד המהודק של האנסמבל זרק אותי הישר אל הימים של "קצת אחרת". גם אז, במוסיקה הייתה תחושה של הרצון לצאת החוצה, להביט אל עבר מקום אחר. לעומתו, השיר הבא, "בנחת הרוח", שנכתב על ידי הרב דוד מנדל בהשראת הרמח"ל, זורק דווקא אל הלחנים הפופולאריים של לוי, וגם הוא לא פחות מיפהפה.

אחד הדברים החשובים באלבום הוא שהאנסמבל לא מפחד לערבב קודש בחול: שירו של הרב מנדל, שיר הגות דתי, בא לפני שירו של המשורר הפורטוגלי, פרנדדו פסואה, שלועג דווקא לפרשנויות ולאינטרפרטציות הבלתי נגמרות, ולאחריהם בא השיר "מאחורי השער" שכתב ביאליק. רצף השירים הזה כמו בא לומר – לא צריך להגדיר, הכל כשר, הכל נכון. גם השיר "בעיניך", מעין שירת קודש של הרב דוד מנדל, מציע נחמה, אולי הסתכלות אחרת על הדת ועל מקום האלוהים בחיים, ואולי זוהי פרספקטיבה שחסרה ביומיום הישראלי. כמו ש"שיר צומת בחורף", למילותיו של סמי שלום שטרית, מציע להסתכל על דברים בפרספקטיבה שונה ובפרופורציות הנכונות:

"רגיעה:
כמה שירים הולדת?
כמה ילדים,
כמה שקלים

והאהבה."

המתכון שלוי והאנסמבל מכוונים אליו לאורך כל האלבום, מגיע לידי סיכום בשיר האחרון – "התרגעות". כדי לחזור לשפיות, צריך לראות את הדברים בפרופורציות הנכונות. "שם יש" מציע אפשרות לקיום אחר, להקשבה ולשותפות הדדית. לוי עדיין אופטימי, ולדבריו, צריך להחזיר את השפיות לעולם שנטרף קצת. אם אנחנו עכשיו "בעבר השני", ודאי יש דרך אמיתית לתת לדברים לשקוע, ופשוט להרגע.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2019-08-22

    Joe Bonamassa בישראל

    21:00 היכל התרבות, תל אביב

  • 2019-08-24

    רומי קובוס משיקה אלבום בכורה

    22:00 תיאטרון תמונע, תל אביב

  • Perfekt Simple משיקים את אי.פי הבכורה

    21:00 בית היוצר, תל אביב

  • Let Them Indie – מוסיקה ואמנות

    14:00 המכולות, רמת גן

  • 2019-08-26

    טדי נגוסה משיק אלבום חדש

    22:00 בארבי, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *