כמה שירים אפשר להמציא בכלל: מתי כספי בפסטיבל הג'אז

28/11/2015

משה צ'יטיאת

כמה שירים אפשר להמציא בכלל: מתי כספי בפסטיבל הג'אז

אפשר למצוא קשר רב בין המוסיקה של מתי כספי למוסיקת הג'אז, כשהמורכבות היא המכנה המשותף הבולט ביותר ביניהן. כמו בג'אז,

אפשר למצוא קשר רב בין המוסיקה של מתי כספי למוסיקת הג'אז, כשהמורכבות היא המכנה המשותף הבולט ביותר ביניהן. כמו בג'אז, גם אצל כספי נוכל למצוא מלודיות מסובכות, רוויות בצלילים, הרמוניות מפתיעות ומקצבים מגוונים מכל קצוות העולם. המוסיקה של כספי נמצאת אולי בתפר שבין המוסיקה הקלה לבין מוסיקת הג'אז, למרות האלמנטים המשותפים יש לה גבולות ובדרך כלל לא נמצא בה אילתורים ארוכים.

מאת: משה צ'יטיאת | צילומים: דישי אלברט

 

פסטיבל הג'אז של תל אביב הוא הזדמנות נהדרת להפוך את השירים האהובים של מתי כספי לסיפורים מוסיקליים חדשים. מקצבי הסמבה והבוסה נובה הם חלק בלתי נפרד משיריו והם תפסו מקום נכבד בהופעה שנפתחה בשיר "כמו גלגל (שיר אהבה)", וכשמחפשים את ההבדלים בין הגרסאות המקוריות לג'אזיות מגלים אותם כבר בשיר הראשון. עמית פרידמן על הסקסופון הוסיף את הצבע הנכון, כספי אילתר לצידו והוסיף כרומטיות בפסנתר שחסרה במקור.

קצב הבוסה נובה המשיך גם בשיר "כמה שירים אפשר להמציא בכלל", מראשית דרכו של כספי. הוא עבר מהפסנתר לגיטרה ובזמן שהוא טייל בין הצלילים, עמית פרידמן הכפיל את מהירות נגינתו בסקסופון בדיוק ובכישרון רב. "שיר היונה" נוגן על מי מנוחות ולקח אותנו למסע ארוך ומענג, וכשנדמה שפרידמן עושה את ההבדל בין שירים רגילים לגרסאות הג'אז, הגיע השיר הפחות מוכר, "אולי זה מעליב", למילים של יהודה אטלס. בשיר זה קיבלנו תצוגה מרהיבה של סולואים נפלאים של חברי הלהקה- עידו זלזניק על הקלידים, יוראי אורון בבס וז'וקה פרפניאן בפרקשן שהפך את החגיגה על הבמה לקרנבל מעניין עוד יותר.

ומהמקצבים הברזילאים עבר כספי למקצב הרגאיי בשיר "ימי בצורת". פתיח מאולתר בקולו הוביל לביצוע מבריק, הסקסופון של פרידמן הוסיף מלודיות משלו לבסיס הקיים עם שמירה הדוקה על המקצב הלא פשוט הזה. עידו זלזניק (קלידים) בחר בצליל לא שיגרתי המדמה מרימבה וברח איתו לעולם מאולתר משלו.

בשיר "איך זה שכוכב" כספי והגיטרה, שהקשר בינם לבין הג'אז נשמע מקרי בהחלט, קיבלו את חיזוק הסקסופון שהכניס אותנו לאווירת ערב נעימה, טיול לאור הכוכבים עם רוח עדינה ששורקת את המילים ומחדירה אותן לעומקי הנשמה. ג'אז קלאסי, רגוע ומיוחד. הדואט בין כספי לסקסופון בלט עוד יותר בשיר "כמעט טוב (אל תתנצל)", כשמקצב הסמבה חזר. העיבוד היפה ביותר במופע לדעתי הביא איתו נפח חדש לאקורדים הכל כך ייחודיים לכספי.

החיבור הנכון בין הנגנים בא לידי ביטוי גם בשיר שסיים את המופע "הנה הנה". כספי אילתר בקולו אחרי פתיחה מרשימה בגיטרה ונוסחת המופע נשמרה גם כאן, השיר התפתח בעזרת הנגנים, הסולואים והעיבוד לדבר אחר, חדש ומפתיע.

צפו בגלריית התמונות מההופעה

מרבצי הג'אז הטבעיים בשיריו של כספי התעוררו לחיים בעיקר בזכות הנגנים שהיו לצידו על הבמה. ההרכב הסוחף במיוחד הפגין כישרון רב והוסיף צבעים שלא היו קיימים בשירים לפני כן. הסולואים של חברי הלהקה הרשימו במיוחד ותיקשרו באופן מושלם עם המלודיות הלא פשוטות שהוצבו מולם. בין השירים כספי הצליח להצחיק את הקהל בקטעי הומור שהפכו את האווירה עמוסת התוכן המוסיקלי לקלילה ונעימה יותר. על אף שהיה נדמה שישנה כימיה טובה ביותר עם הצופים באולם הם התאכזבו והופתעו לגלות, אחרי מחיאות כפיים ממושכות, שההדרן שציפו לו לא הגיע.

צילומי וידאו – מתי כספי בפסטיבל הג'אז | צילום ועריכה: דישי אלברט


 

 


 

 


 


 

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2018-12-15

    טאטרן משיקים אלבום חדש

    22:00 בארבי, תל אביב

  • 2018-12-17

    טליה ישי משיקה סינגל ראשון

    20:00 לבונטין 7, תל אביב

  • החפלה של יהודה קיסר

    20:30 אוזןבר, תל אביב

  • 2018-12-18

    נועם בנאי משיק אלבום חדש

    22:00 זאפה תל אביב

  • תמונת אשה – מחווה לתרצה אתר

    20:30 צוותא, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *