ביקורת אלבום: ארקדי דוכין – לאהוב או למות

עטיפת האלבום (עיצוב: זיו רגב סטודיו)

29/03/2016

משה צ'יטיאת

ביקורת אלבום: ארקדי דוכין – לאהוב או למות

ארקדי דוכין נשאר נאמן ליצירה שלו לאורך השנים. ההשקעה בספר מהודר שנלווה לדיסק החדש מעידה על אהבה גדולה למוסיקה, הכריכה המסקרנת לקחה אותי לעולם הכישוף, לספר שיש בו אולי את הנוסחה לתיקון העולם, לשיפור החיים או מתכון לשיקוי לאהבה אין סופית.

ארקדי דוכין בוחר לומר לנו את "כל האמת בפרצוף" בצורה אומנותית. הוא מספר על עולם מלא בניגודים, על כך שהקשר בין בני האדם הולך ופוחת, על בדידות שמתחרה באהבה בכל רגע נתון ועל החלק המודע של הנפש שניצב מול היצרים הטבעיים. דרך טקסטים אמוציונליים ומוסיקה מסונתזת היטב, דוכין מעביר מחשבות מעורפלות וסיפורים עם מסרים חברתיים שכולנו חווים כמעט בכל יום.

באלבום יש לא מעט שיתופי פעולה מעניינים שהופכים אותו למיוחד ומורכב. מוניקה סקס ב"נמל" שרים על חלומות גדולים, כאלה שחולפים לעובדי משרד בדמיונם כשהם שקועים בתוך בועה ולעולם לא יגשימו. דוכין ויהלי סובול מחזירים אותנו בעיבוד וההפקה למוסיקה הטובה של שנות ה-90. שם טוב לוי מתארח בשיר "אלון", כאשר המקצב והחליל שמזוהה איתו לוקחים אותנו לעולמו של ילד חולמני ובודד, עולם ציורי שמבחוץ נראה נפלא, אך הדבר שהכי חשוב חסר לאלון בחייו, והוא – חבר.

הביקורת על עולמנו מקבלת ביטוי גם ב"חיה מתה", דואט עם שרונה נסטוביץ', המדבר על ריקנות, חוסר תקווה, על בני אדם שחיים בלי אהבה והופכים לזומבים, כאלה שבתוכם נחשבים למתים. הקו נמשך גם ב"בודדה", דואט עם מירי מסיקה, שהוא הבלדה המרגשת ביותר באלבום. שיר על חיי השגרה בין בני זוג שהפכו לריקניים כשהאהבה הלכה ונעלמה, זוגיות שנוצרה בה בדידות. הפסנתר המינורי של דוכין מכניס אותנו לאווירה הנכונה כמו שרק הוא יודע.

מצעד שיתופי הפעולה ממשיך עם משפחת בנאי. "יותר מדי" הוא שיר נפלא עם אביתר בנאי, על המותרות בחיינו, על כמות החומריות שלא משתווה בכל כוחה לאהבה שבלעדיה, כנראה, כלום לא חשוב. הנציג הבא של משפחת בנאי הוא אהוד, אשר הוא ודוכין מבצעים את שיר הקאנטרי "הכרטיסן". סיפור חברות שנרקם בין כרטיסן ברכבת לילד עובר אורח שמוסיף לו אור בחייו חסרי הטעם. גם כאן, המוטיבים שחוזרים הם הבדידות, השגרה חסרת הצבע והקשר החשוב בין בני האדם.

יורם חזן מצטרף גם הוא לרשימת שיתופי הפעולה בשיר "כשאחזור". הפעם הקשר הוא בין אח לאחות רחוקים שהקרבה ביניהם תחזיר להם את התקווה, מוסיקה קסומה שמעבירה את הרגשות בצורה טובה.

עוד חוזר דוכין לעסוק באהבה, יחד עם בועז שרעבי, שמתארח ב"נופר". זהו דואט מרגש בעיבוד מינימליסטי, המבליט את כשרון כתיבת הטקסטים והמלודיות המבריק של דוכין, שמגיש לנו שיר אהבה מהסוג שקצת חסר בפלייליסט המקומי. שני יוצרים משובחים שנפגשים לשיר אחד קטן עם עוצמה גדולה.

בשני השירים האחרונים מתארח זמיר גולן. שיר הנושא "לאהוב או למות" מסכם את האלבום בכך שיש רק שתי אפשרויות, האהבה היא האושר, על פי דוכין, ובלעדיה אין כל טעם לחיים. בשיר שסוגר את האלבום נאספו מילות המפתח שהיו מפוזרות לכל אורכו, מושגים שדוכין נתן להם את פרשנותו בסגנון היפ הופ מעודן.

לפעמים מספיקים כמה משפטים קצרים המולחנים בקפידה כדי להעביר את המסר וישנם מספר שירים כאלה באלבום. דווקא אורכו של השיר המורכב ביותר מבחינה מלודית "בלק הגדול" הוא דקה וחצי. בין הסיפורים אפשר למצוא גם זמרת שהצלחתה התפוגגה עם השנים ומתוארת כמדוזה בלי מוזה, מר אגו מפריד בין מי שאוהב פה ולמרות החושים האנושיים כל אחד רואה רק את עצמו ולא מסוגל להפעיל אותם כלפי האחר.

זהו אינו ספר כישוף ואין בו סודות. דוכין מספר על החיים האמיתיים של כולנו באלבום קונספט חכם, עם דימויים ומחשבות מעולמו. ככל הנראה, הנוסחה לתיקון העולם נמצאת אך ורק בידיים שלנו. באלבום מוגשים לנו הקשיים החברתיים בדרך יצירתית ומשכנעת. המוסיקה מחזקת את הכעסים, מלטפת את האוהבים ומרגשת כשהשירים נוגעים בכל אחד באופן אינדיבידואלי.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

  • 31/12/2017

    טנגו ג'אז גדול מהחיים – אלנה רוג'ר ואסקלנדרום

    20:17 זאפה ת״א

  • טנגו ג'אז גדול מהחיים – אלנה רוג'ר ואסקלנדרום 2

    05:29 זאפה ת״א

  • 30/12/2017

    טנגו ג'אז גדול מהחיים – אלנה רוג'ר ואסקלנדרום 3

    20:17 זאפה ת״א

  • 11/12/2017

    טנגו ג'אז גדול מהחיים – אלנה רוג'ר ואסקלנדרום 3

    20:17 זאפה ת״א

  • טנגו ג'אז גדול מהחיים – אלנה רוג'ר ואסקלנדרום 3

    20:17 זאפה ת״א

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *