משתלבים בנוף: אלון עדר ולהקה, ביקורת אלבום

אלון עדר ולהקה. צילום: טל שחר

18/01/2019

דניאל סלגניק

משתלבים בנוף: אלון עדר ולהקה, ביקורת אלבום

לאלון עדר הגעתי כמו 95 אחוז מקהל המעריצים שלו, דרך "קצת אהבה לא תזיק", שיצא לפני ארבע וחצי שנים והפך ללהיט ענק ברדיו. מאז, לא שמעתי אותו או ממנו, אולי מלבד להיט כזה או אחר. אבל ממה שכן שמעתי ברדיו, חשבתי שאין בו הרבה עומק. חשבתי שהוא מביא כמה להיטים מופקים היטב סטייל סבנטיז בנוסחה חוזרת, ושזה נחמד לשמוע אותו בנסיעה מנקודה א' לב' כשאתה כבר יודע את המילים, כי גלגל"צ טחנו אותו עד אבק. אז טעיתי בגדול. נתתי לו הרבה פחות קרדיט ממה שמגיע לו.

באלבום החדש שלו עם להקתו "אלון עדר ולהקה" (חוץ משם ההרכב, מינימליזם הוא אלמנט שחוזר על עצמו בהרבה מהשירים של עדר) – "משתלבים בנוף", עדר התגלה לי כמשורר. אבל לא כאחד שלומדים עליו בכיתה עם מסטיקים מתחת לשולחנות מול מורה לספרות שסוחבת את השנים האחרונות עד הפנסיה. אלא כמשורר צעיר, ספקן, מעניין, מורד, קול לדור הבני עשרים וכמה שעברו ממודם לאינטרנט מהיר ועדיין זוכרים את הכינוי שלהם באייסיקיו. קול לדור הראשון שקיבל את הזכות לחפש את עצמו בעולם, והתפכח כשגילה שאמא ואבא שיקרו – אתה לא מיוחד, אתה לא יכול לעשות הכול, שגילה שאתה קצת בשביל הרבה והרבה בשביל קצת.

לא גדול הזמרים, אבל חתיכת מספר סיפורים

"הורידו את המסך,
באמת זה לא נסלח, אבל כיף להתלונן
למה לחפש את הזיון הטוב,
שאפשר שוב לאונן.
אנחנו דור כזה,
שברגע התבגר,
שהכריחו לשקר"

מתוך "הורידו את המסך" / אלון עדר ולהקה

השיר הראשון, "הורידו את המסך" שפותח את האלבום, הוא הצצה חדה ליכולת הביטוי של עדר. כן, הוא מטונף, הוא מלכלך, לא אכפת לו. יש לו גישה לכלי מאוד גולמי שהרבה יוצרים מחפשים, והוא משתמש בזה. אני חייב להגיד שהקשבתי לכל האלבום פעמיים וניסיתי למצוא בו מוטיבים חוזרים. ניסיתי להגדיר אותו מוסיקלית. ברור שיש שם סבנטיז, יש אלמנטים של ג'אז, יש את הקול המוכר שלו. אבל לא הצלחתי למצוא קו מוסיקלי אחיד. מבחינת עיבוד מוסיקלי, אלבומו של עדר מורכב ועשיר בכלים. הוא פרוגרסיבי. יש עניין בלחן. אין חמש שניות שדומות לקודמות. ההפקה היא במילה אחת, מצוינת. בשתי מילים – אחידה באיכות. בשלוש – מחושבת לפרטים הקטנים.

אלמנט שחוזר הרבה פעמים באלבום הוא המינימליזם (את שם הלהקה אתם זוכרים?), שלא מתבטאת בהפקה או בכלים, בכלל לא, אלא במילים עצמן. "חיה קטנה" לדוגמא, הוא שיר שבגלל מיעוט המילים, אפשר לקבל הצצה אמיתית לעומק המוסיקלי של האלבום. גם "מלאכת החיים" עם רונה קינן המעולה, הוא שיר עם מעט מילים והרבה רגש. היצריות בקול של עדר שהולכת ומתגברת לאורך השיר היא אותנטית לחלוטין.

עדר בטח לא גדול הזמרים, אבל הוא חתיכת מספר סיפורים. הוא מביא איתו את היכולת לשיר רגש, לא ברגש, אלא לשיר את הרגש עצמו. כמו תו בגיטרה. הוא עושה זאת מצוין בשיר "המחשבות העצובות", שיר שמצליח לבטא באופן יוצא דופן את ההרגשה של חוסר נוחות, של זעם על החיים, של כעס על הזמן שחלף, חוסר ההישגיות, הכאב שמלווה אותך כל הזמן ונמצא שם מעבר לכתף. הוא עושה זאת באופן מאוד כנה ופולשני, כשקולו נשבר וזה נשמע כמעט לא מתוכנן, בשיר "והלכתי בדרך".

המצב חרא, אבל הנה קצת אבקת סוכר מעל

"החיים שקר מטורף
אל תקשיב אל תיפול בפח"

מתוך "המחשבות העצובות" / אלון עדר ולהקה

האלבום מרגיש לי כמו התפוררות הדרגתית. בשירים הראשונים כמו "אישה שלי" או אפילו "קוף", יש אופטימיות. ישנה אהבה. גם אם "הורידו את המסך" הוא "אנחנו דור מזוין" של 2018, עדיין יש בו זקיפות קומה, תדמית המורד המחויך, הילד בכיתה יב' שמקסס במחששה מאחורי בניין מדעים. אחרי הרצועה השביעית (קוף), האלבום מתדרדר. לא מבחינת איכות, אלא מבחינת תחושת המספר.

השירים מתחילים לקבל טון של זעם ממשי כמו ב"המחשבות העצובות", או טון של עצב שמתבטא במילים וכינורות מדכאים בין פזמונים שמחים כמו ב"כותרת של משפחה", שיר עם מילים מצוינות שממחישות בצורה ריאלית מאוד התפרקות ושחיקה איטית של התא המשפחתי. אלמנט המוסיקה המז'ורית לצד הנרטיב המדכא חוזר על עצמו גם ב-"חיה קטנה" – התפוררות הזוגיות, המאבק לשמור על הכול יחד, הניגודיות בין הפסנתר העצוב בקטעי המעבר לבתים העליזים למחצה. המצב חרא, אבל הנה קצת אבקת סוכר מעל.

את השיר המוכר ביותר מהאלבום, "אישה", אהבתי הכי פחות. נכון, זה מאוד היפסטרי לבקר אלבום ולהגיד שהשיר הכי פחות מועדף עלייך הוא זה שהכי הצליח, אבל עושה רושם שהוא נכתב כלהיט לרדיו ובאמת שירת את מטרתו. אולי אני עושה עוול עם עדר, ומבחינתו השיר יצירת המופת של האלבום שהוקדשה לאהבת חייו. אם כן – זאת כנראה שהסיבה שאף אחד לא מחבב מבקרי מוסיקה ויש להם ממש מעט חברים.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2019-10-24

    פסטיבל אינדינגב

    16:00 מצפה גבולות

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *