קערות של אהבה – ראיון עם ליאת יצחקי

25/01/2016

משה צ'יטיאת

קערות של אהבה – ראיון עם ליאת יצחקי

בימים אלה מוציאה ליאת יצחקי את אלבומה, "קערות של אהבה", אלבום קונספט משיריה של טניה הדר-קליין. שיריה של הדר נוגעים

בימים אלה מוציאה ליאת יצחקי את אלבומה, "קערות של אהבה", אלבום קונספט משיריה של טניה הדר-קליין. שיריה של הדר נוגעים בכאב ובאובדן של דור השואה והמציאות הקיומית בארץ לצד שמחת הדברים הפשוטים. יצחקי לוקחת את הטקסטים לעולמה והתוצאה מרגשת- בלדות יפיפיות, ואלס אחד ואפילו דואט עם ניחוח ירושלמי, יחד עם ג'קי לוי.

מאת: משה צ'יטיאת | צילום: עדי חייט

אני רואה בשיריה של ליאת יצחקי חיבור ישראלי מיוחד במינו, בין דתיים לחילוניים, בין מזרח למערב ובין תרבויות שונות. הקול היפה של ליאת מלווה לעיתים בסלסול ממכר, כמעט כמו טרמולו של כלי המיתר הכי מכוון בתזמורת.

Liat Itzhaki pic

איך נוצר החיבור לטקסטים של טניה הדר-קליין?
כחצי שנה לאחר מותה של המשוררת טניה הדר ז"ל פנתה אלי ביתה מיכל הדר-פרץ בבקשה שאלחין שיר- שניים שלה עבור האזכרה השנתית. מיכל שלחה לי אסופת טקסטים שהיא בחרה והתחושה הראשונית שלי כשקראתי אותם הייתה מאוד חזקה, משהו בהם היה פשוט מצד אחד ויחד עם זאת מלא רבדים, עומק ורגישות.

מכל הטקסטים בחרתי להלחין שני שירים, "קערות של אהבה", המתאר את הקשר בין אם לביתה ובין בת לאימה, ואת השיר "קול הפחד" המשרטט ברגישות ובאנושיות  את תחושת העזיבה והפרידה מדמות אהובה. את שני השירים שרתי באזכרה השנתית למותה שנערכה בירושלים. הרושם היה חזק מאוד ומיכל, שהיא בימאית ושחקנית במקצועה, החליטה שאת המופע אותו היא רוצה להעלות על אימה, היא רוצה להעלות איתי ולשלב בו את שיריה המולחנים. מכאן החלה דרך משותפת של מיכל ושלי בה בררנו בקפידה טקסטים מכל התקופות של טניה. הלחנתי, דייקתי, מחקתי והשמעתי למיכל את התוצאות.

את השירים בחרנו להקליט אצל עדי חייט, מוסיקאי מוכשר מאוד איתו עבדתי בהפקות בעבר. עדי היה אמון על כל ההפקה המוסיקלית של האלבום והלביש את השירים בהפקה חמה, עשירה ומרגשת. השירים, כאמור, נכנסו למופע "קערות של אהבה", בו משחקת מיכל בכישרון ובגילוי לב נדיר. השירים מהווים חלק דומיננטי במופע ומשלימים עבור הצופה את דמותה המורכבת של טניה.

האם תהליך הלחנת סיפוריהם של אחרים שונה מהלחנת הטקסטים האישיים שלך?
חד משמעית, כן. כשאני מלחינה טקסטים אישיים שלי אני מביאה את כל עולמי, משפחתי ואת הצידה המוסיקלית אותה אני נושאת משך שנים. לעומת זאת, כשאני ניגשת להלחין טקסט של משורר/ת אני לוקחת כמה צעדים אחורה, ומפנה את הבמה לכותב ולעולם שלו. אני לומדת אותו קוראת את סיפור חייו וממש מנסה להיכנס לנעליו בזמן שאני מלחינה.

במקרה של טניה, סיפור חייה והסביבה בה נולדה, התחנכה ובגרה שונים לגמרי משלי. טניה נולדה במחנה עקורים בגרמניה, עלתה לארץ והתברגה בברנז'ה התרבותית כמשוררת מוערכת, חזרה בתשובה, התגרשה, הדריכה וחנכה אמנים ומשוררים, וכל העת כתבה ויצרה. הטקסטים עצמם הובילו לסגנון לחן מעט קלאסי יותר, אם כי העיבוד המוסיקלי של עדי חייט, הנגנים המופלאים שבחרנו להפקה, ואופן ההגשה שלי בהחלט מביאים את השירים למקום המוסיקלי שלי.

מהן ההשפעות המוסיקליות שלך? איך היית מגדירה את המוסיקה שלך?
ההשפעות המוסיקליות שלי הן רבות ומגוונות, בבית בו גדלתי ספגתי מוסיקה ערבית, אנדלוסית, הודית, לאדינו ושירי ארץ ישראל היפה. בלימודי המוסיקה נחשפתי למוסיקה הקלאסית והמערבית, ובנערותי נחשפתי למגוון אמנים ומוסיקת עולם. קשה לי להגדיר את סגנון המוסיקה שלי, מבחינתי כל שיר שאני כותבת או מלחינה מייצג פן אחד בעולמי. יש שירים שמרגישים בהם את ההשפעה האנדלוסית-והלאדינו, יש שירים עם ניחוח אירופאי קלאסי ואחרים שמושכים לכיוון ההודי. בסופו של דבר – כולם היו בני 🙂

השיר "נסוגה אל חצרות קודשך" החזיר אותי קצת לאלבום הקודם, המקצב והצליל הים תיכוני שונים מאופיו של שאר האלבום, איך נוצר הקשר עם ג'קי לוי שמשתתף בשיר?
חצרות קודשיך הוא כינוי לבית כנסת או בית תפילה. חצרות הקודש של טניה מקורם בארצות אשכנז, בליטא, פולין וגרמניה, אך כשאני קראתי את הטקסט מיד צפו ועלו לי כל בתי הכנסת והניגונים עליהם גדלתי. מיכל העירה את תשומת ליבי כי השיר נבחר מטעם משרד החינוך כשיר חובה לבחינת הבגרות וחשבתי שזו הזדמנות לעשות כאן סוג של קיבוץ גלויות מעניין. האמן הראשון עליו חשבתי שיכול להתאים לשיר הזה הוא ג'קי לוי, איתו הופעתי בעבר. ג'קי שחרש את הארץ וביקר במאות בתי כנסת לאורכה ולרוחבה היה בדיוק האמן המתאים לחבור לשיר הזה. לשמחתי, הוא התחבר לטקסט וללחן והביא אליו את עולם הניגון והפיוט שלו. את הטקסט הנפלא של טניה הוא חצי מספר-חצי מסלסל ושר. שילוב הקולות השונים שלנו לצד הטקסט והלחן הלכאורה מנוגדים יצרו שיר עם אופי ייחודי ומעט אחר מהאלבום.

הבנתי שהמופע "קערות של אהבה" פתוח כרגע רק לקהל נשי, האם הוא צפוי להיפתח גם לקהל הגברי?
"קערות של אהבה" פתוח בימים אלה לקהל נשי, אך הוא מתעתד להיפתח גם לקהל הגברי, מבטיחה לעדכן בפייסבוק הפרטי וגם בפייסבוק המופע.

מדוע בחרת להוסיף לאלבום שני שירי בונוס שהנושא שלהם הוא "אמא" ? ("אמא הכי נהדרת" של אהוד מנור ו"בואי אמא" של לאה נאור) האם את רואה קשר כלשהו בין השירים האלה לבין שאר שירי האלבום?
המופע עוסק בקשר בין מיכל לאמה המשוררת טניה במיקרו, אך במקרו הוא נוגע בנקודות רבות כואבות ומרגשות בקשרים המסועפים שבין אמהות וילדיהם. משכך, החלטנו לשזור במופע 2-3 שירים המדברים על הקשר לאמא מנקודות מבט שונות. האחד, "בואי אמא", בלחן הנפלא של אדוארד קולמנובסקי שתרגמה לאה נאור בכשרון רב, והשני "אמא הכי נהדרת" הילדי והמתוק שכתב אהוד מנור ז"ל. השירים נוכחים מאוד במופע, וכשצופה מעוניין לרכוש בסוף המופע את אלבום המופע הוא רוצה לדעת שכל השירים שהוא שמע במהלך המופע נמצאים בו. אגב, השיר "יא-מאמא" (במילותיו של שמעון בוסקילה) אותו אני מבצעת במופע עם פסנתר בלבד לא נכנס לאלבום, ובכל מופע יש נשים שממש 'מתבאסות' שהוא לא נמצא בדיסק.

מה את חושבת על המוסיקה הישראלית העכשווית? יש זמר עכשווי שאת מתחברת אליו במיוחד?
אני חושבת שהמוסיקה הישראלית היום משקפת מנעד רחב ומסקרן מאוד של סגנונות. העולם היום הוא כפר גלובלי פתוח, ובניגוד לעבר אנחנו מושפעים לא רק מהסביבה הקרובה שלנו אלא גם ממה שנעשה בערבות אוסטרליה, אלג'יר, הוליווד או בוליווד. לשם המחשה, ישראל משופעת במוסיקאים רבים ביחס הפוך למספר האנשים שבה, וכמו בכל תחום יש טובים יותר וטובים פחות. הרבה מאוד אמנים ישראלים מצוינים ומוכשרים בעיני, ואם אתחיל לציין שמות אני ממש לא אצא מזה.

איך את מצליחה לשלב בין קריירת הזמרת היוצרת, התיאטרון, הנחייה בטלוויזיה ו..אמא ל-5 ילדים?
כשאוהבים מה שעושים אז הדברים מסתדרים והעשייה לא מעייפת אלא גורמת סיפוק ונותנת אנרגיה ודלק לבאות. כאן המקום לציין את בעלי, דני, החבר הכי טוב והשותף המלא לקריירה שלי, וזאת חרף העובדה שהוא מנהל קריירה מפוארת ותובענית משל עצמו. בלעדיו לא הייתי שורדת בתחום.

"קערות של אהבה" – מופעים קרובים: אריאל: 28.1 באשכול פיס אריאל (מופע כפול), 10.2 במרכז מורשת בגין בירושלים

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2018-06-23

    רינגו סטאר בישראל

    21:00 היכל מנורה מבטחים, תל אביב

  • רונה קינן

    21:00 צוללת צהובה, ירושלים

  • 2018-06-24

    אוזו בזוקה

    21:00 כולי עלמא, תל אביב

  • 2018-06-25

    Indie go BIG – מיני פסטיבל אינדי

    19:00 בארבי, תל אביב

  • 2018-06-26

    איה זהבי פייגלין

    21:00 כולי עלמא, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *