רעש מציג: כוח גיטרה עם עופר עמיחי

עופר עמיחי. צילום: ליזה שצ'טינקוב

21/11/2018

יעל ניסקי

רעש מציג: כוח גיטרה עם עופר עמיחי

עפר עמיחי חי את הבלוז והפולק בכל רמ"ח אבריו. הוא מעדיף להאזין למוסיקה האמריקאית השורשית של פעם וכותב בכנות על החיים וההתמודדות של האיש הפשוט מהיישוב, כשטום וויטס מלווה אותו רוחנית כהשראה. כגיטריסט, הוא נע בין נגינה בגיטרה אקוסטית לגיטרה חשמלית, בין רכות לאנרגיות מתפרצות, בין דיוק לאלתורים, אותם קצוות שמכניסים רגש לשירים הטובים ביותר בז'אנר.

מאחורי עמיחי כעשור של הופעות בארץ ובארה״ב ושיתופי פעולה מעניינים עם אמנים דוגמת גארי קלארק ג׳וניור, לוּרי בל, רוני פיטרסון, יצחק קלפטר, אפרים שמיר, חמי רודנר, גל דה-פז, פיטר רוט ועוד. עמיחי מוביל את להקת Twin Tree Grove ובימים אלו שותף בהפקת Folk Nights TLV המתקיים בסוף השבוע הקרוב.

מי אני? במשפט אחד.
אני עפר. אם הייתי יכול לענות על זה במשפט אחד, מצבי היה קשה מאד.

מתי התחלת ללמוד מוסיקה ומה היה הכלי הראשון שלך?
התחלתי ללמוד בגיל 13-14 גיטרה. אני חושב שלילדים צעירים זה נחמד בתור חוג, אבל אם מגיעים לזה כמשהו שרוצים לעשות בחיים ומשהו שרוצים גם להנות ממנו, הגיל לא משחק תפקיד.

איך החלטת על גיטרה ולמה?
זה פשוט מאד, לא היה אף כלי אחר שגרם לי לרצות לעמוד בחדר ולעשות כאילו אני מנגן עליו.

צפו בתיעוד: עופר עמיחי מבצע את שירו של בוב דילן "Don't Think Twice It's All Right"

איזה מוסיקה שמעת בבית במהלך הילדות ולאיזה כיוון התפתחת עם ההתבגרות?
אני הצעיר מבין חמישה ילדים, לכן בילדות שלי שמעתי את כל המוסיקה ששמעו האחים הגדולים שלי, במיוחד הגדול ביניהם – לד זפלין, פינק פלויד, שלום חנוך, מאיר אריאל. זאת מוסיקה 'של קיבוצניקים' שאני עד היום אוהב. גדלתי במושב חרב לאת בעמק חפר.

בגיל 17 גיליתי את הבלוז ונפתחתי לעולם של הפולק והקאנטרי ולעולם האקוסטי. הגיטריסט שפתח בפניי את עולם הבלוז הוא גרי מור. יש הרבה גיטריסטים שלא אוהבים אותו כי הוא עשה לא מעט קיטש אבל היה לו חלק חשוב בתחיה המחודשת של הבלוז בניינטיז. הבנתי שגם המוסיקה של לד זפלין מבוססת על זה ושבעצם תמיד אהבתי בלוז. כמובן, אהבתי מאד גם את קלפטון וסטיבי ריי וון, שנתנו השראה גדולה. במקביל, התחברתי מאד גם לפולק וחקרתי את הכיוון הזה דרך טום ווייטס ובוב דילן.

היו בני משפחה נוספים שניגנו בבית? מוסיקאים?
לא היו מוסיקאים נוספים בבית, רק אחותי למדה לנגן בפסנתר. כולם אוהבים מוסיקה אצלנו בבית, אבל אני היחיד שלקח את המוסיקה כעיסוק.

מתי הרגשת שאתה יכול לקרוא לעצמך גיטריסט מקצועי?
אני עדיין לא מרגיש שאני גיטריסט מקצועי, אבל ברמת הפרקטיקה, ברגע שמישהו משלם לך כדי שתנגן, אתה יכול לקרוא לעצמך 'גיטריסט מקצועי'.

איזה מוסיקה אתה שומע היום? מהארץ ומחו"ל.
אני בעיקר שומע מוסיקה ישנה. קשה לי למצוא מוסיקה חדשה שאני מתחבר אליה, למרות שיש כמה מוסיקאים עכשיוויים שאני מקשיב להם, כמו שון רואו, וויליאם אליוט וויטמור וגארי קלארק ג'וניור. אני גם עוקב אחרי הלייבל שמייצג את טום וויטס (Anti Records י.נ) ושומע את האמנים שנמצאים בו.

איזה מוסיקה אתה הכי אוהב לנגן כשאתה לבד?
תלוי אם מדובר בגיטרה חשמלית או אקוסטית. בכל מקרה, אני תמיד מתחיל בבלוז. עם האקוסטית אני תמיד גולש לפולק, עם החשמלית אני גולש לג'אמים שונים. מאלתר, מנגן שירים שלי או של אחרים.

מה היה לך הכי קשה ללמוד כגיטריסט, ואיך התגברת על כך? – בבקשה טיפים! אנחנו מנסים לעזור לאנשים 🙂
היה לי קשה ואני עדיין מתקשה בצד התיאורטי. לאחרנה נתתי לנושא יותר חשיבות ואני עובד ומתאמן כדי להתקדם גם בהיבט הזה. אני יודע לעבוד עם סולם פנטטוני ואני משחק עליו כמה שאני יכול. לפעמים אני מרגיש שזה מגביל אותי משום שאני לא מכיר מספיק פוזיציות כדי להיות כמו הגיטריסטים, שלא משנה מה נותנים להם לנגן, הם ידעו מיד לנגן את זה. אני חושב שכגיטריסט עדיף לא לדעת כלום או לדעת הכל. למדתי כל התיכון במגמת מוסיקה והתמחיתי בגיטרה. בהקשר הזה, המורה שלי במגמה אמר לי "אם תלמיד אומר לי שגם ג'ון לנון לא ידע תווים, אני אומר לו – 'אתה לא ג'ון לנון'".

לאיזה אמן/ים היתה את ההשפעה הכי גדולה עליך, ולמה?
יש הרבה, אבל האמן שהיתה לו את ההשפעה הכי גדולה עליי ככותב ויוצר הוא טום ווייטס, והוא בכלל לא 'גיטריסט'. יש לו זוית מיוחדת להסתכל על העולם.
מבחינת גיטריסטים, הראשונים שגרמו לי לרצות לנגן הם ג'ימי פייג' ודיוויד גילמור וכמובן גרי מור, שהזכרתי קודם, ושאני חייב לו את ההכרות עם הבלוז.

באיזו גיטרה אתה הכי אוהב לנגן?
פנדר סטראט. יש בה משהו שאין בגיטרות אחרות, יש דברים שאפשר לעשות רק איתה. היא כיפית, נוחה, נשמעת מדהים וזורמת. זה עיניין של סאונד ו"feel" שיש לה. אצל סטיבי ריי וון לדוגמה אי אפשר לטעות שמדובר בסטראט, שומעים את זה מיד מהתו הראשון.

על מה אתה עובד עכשיו?
עכשיו אני עובד בעיקר על Folk Nights TLV, פסטיבל של ערב אחד שיתקיים בשבת הקרובה (24.11) באברהם הוסטל. זה האירוע הכי גדול שהייתי שותף בהפקתו ואני גם מופיע שם עם Twin Tree Grove, כך שיש המון עבודה לקראתו. חוץ מזה אני כותב הרבה שירים ובונה לוח הופעות להרכב לחורף הקרוב (מתחילים בג'אם 88 ב- 19.12).

מה היית אומר לילד שהתחיל עכשיו ללמוד גיטרה?

פשוט תהנה. אם אתה לא נהנה, זה פשוט לא שווה את זה. ההטבות הגשמיות מהנגינה מגיעות כשאתה מספיק טוב, ואתה לא תהיה מספיק טוב אם לא תהנה מהדרך לשם. אישית, אף פעם לא ישבתי לנגן כדי להתאמן, זה תמיד היה כדי לנגן.

**

עורכי הסדרה: יעל ניסקי, אורי נוי | צילום סטילס: ליזה שצ'טינקוב | צילום וידאו: ליזה שצ'טינקוב, שרון עובדיה | עריכת וידאו – עורכת וידאו: מורן לוי, עורך אחראי: אלון לוין

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2018-12-10

    50 שנה ללד זפלין – מופע מחווה

    21:00 צוותא, תל אביב

  • 2018-12-11

    עטר מיינר משיק אלבום חדש

    22:00 בארבי, תל אביב

  • Lucille Crew & Echo

    20:30 ברקה, באר שבע

  • 2018-12-12

    אלון עדר ולהקה משיקים אלבום חדש

    22:00 בארבי, תל אביב

  • ביטניק משיקים אלבום בכורה

    21:00 לבונטין 7, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *