רעש מציג: כוח גיטרה עם דידה פלד

דידה פלד צילום: שרון עובדיה

14/11/2018

אורי נוי

רעש מציג: כוח גיטרה עם דידה פלד

למרות גילה הצעיר, דידה פלד הספיקה להגשים הרבה חלומות מקצועיים מסביב לגלובוס, בעיקר בסצנת הג'אז של ניו יורק עיר מגוריה. נגינתה פנומנלית ושירתה מהפנטת, אבל דידה נשארת רעבה ומוקסמת מהשילוב בין שירה לנגינה ככלי להבעה עצמית. במקביל להקלטות ולהופעות בארה"ב ואירופה, היא מקפידה לאתגר את עצמה ולצאת מאזור הנוחות אל מחוזות מאתגרים וחדשים, מג'אז לבלוז ועד פולק.

מי אני? במשפט אחד.
אני לא באמת יכולה לענות על זה.

מתי התחלת ללמוד מוסיקה ומה היה הכלי הראשון שלך?

הכלי הראשון היה גיטרה קלאסית, התחלתי ללמוד בגיל 10 או 11, למורה שלי קראו דיוויד, ואם אני זוכרת נכון הוא עלה מארה"ב. אחרי שנתיים עברתי למורה של חבר, יאיר רותם, שלימד אותי סולואים של ג׳ימי הנדריקס וגם הכין אותי לבחינות לתלמה ילין. בתלמה ילין למדתי עם עמוס הופמן, הוא בנה לי את היסודות לנגינת ג'אז ואלתור, ועד היום הנגינה והסגנון שלי מאוד מושפעים ממנו.

איך החלטת על גיטרה ולמה?
לא ממש התעניתי בנגינה כילדה, עד שפעם אחת במדורת ל"ג בעומר ראיתי את אבא של חברי אוהד בר-הדס מנגן ליד המדורה. זה הדליק אותי לגמרי והחלטתי שאני רוצה גם לנגן על גיטרה. היו בהתחלה התנגדויות, הייתה לי חברה טובה שלמדה פסנתר והמורה שלה ניסתה לשכנע גם אותי ללמוד אצלה פסנתר ואמרה שהאצבעות שלי קטנות מדי לגיטרה. צריך להיזהר מכל מיני אנשים שינסו להוריד אותך מהעניין של הגיטרה. ההורים שלי אמנם לא דחפו אבל לגמרי נתנו לי גיבוי, ושנה אחר כך בל"ג בעומר כבר ניגנתי יחד עם אבא של אוהד בר-הדס ליד המדורה.

דידה עם עם גיל בר-הדס במדורת ל"ג בעומר (צילום: אוסף פרטי)

איזה מוסיקה שמעת בבית במהלך הילדות ולאיזה כיוון התפתחת עם ההתבגרות?
כילדה הערצתי את ספייס גירלז ואימא שלי אפילו הדפיסה לי כרטיס ביקור וכתבה עליו שאני יושבת ראש מועדון המעריצים של ספייס גירלז בישראל. בחטיבה אהבתי את נירוונה והמכשפות ורק בתלמה ילין נכנסתי לג'אז הארד-קור. אפשר לומר שמגיל 15 עד 18 התרכזתי בעיקר בג'אז. בצבא התחלתי פה ושם לשיר, אבל התביישתי ושרתי בעיקר לבד בבית. אחרי הצבא כשעברתי לניו יורק ללמוד מוסיקה ב-New School הרגשתי יותר חופש לשיר והתחלתי להקשיב לזמרי ג'אז, קאנטרי ובלוז. במיוחד התחברתי למוסיקאים ששרים ומנגנים באותו זמן, כמו נינה סימון, בלוסום דירי, צ׳ט בייקר ונגני בלוז. החיבור בין הנגינה לשירה תמיד ריתק אותי.

היו בני משפחה נוספים שניגנו בבית? מוסיקאים?
אף אחד במשפחה לא ניגן בצורה רצינית, אבל לאחותי הגדולה הייתה גיטרה חשמלית שחורה שעמדה בבית ויכול להיות שזה השפיע עליי באיזשהו אופן.

מתי הרגשת שאת יכולה לקרוא לעצמך גיטריסטית מקצועית?
לקראת סוף הלימודים בתלמה ילין התחילו לקרוא לי לגיגים וזה מאוד החמיא לי. למשל נעם רותם (שהתארח כאן בעונה הראשונה של כוח גיטרה. א.נ), ראה אותי פעם מנגנת באיזה גיג והזמין אותי לנגן אתו באולפן גלגלצ ולשיר אתו. אחר כך בניו-יורק כבר הרגשתי עוד יותר מקצועית. ברגע שאנשים משלמים לך על גיג זה די אומר שהנה, "את גיטריסטית מקצועית". אבל לפעמים נשאר הקול בראש שאומר "אולי אתה סתם עובד על כולם, ויום אחד יגלו את זה".

ככול שאני משתפרת בנגינה, הרף שלי עבור עצמי עולה. זה מסע ארוך – וטוב שכך, כי זה מה שמניע אותי כל יום מחדש להמשיך ולהתאמן.

איזה מוסיקה את שומעת היום? מהארץ ומחו"ל.
אני מקשיבה להרבה דברים שונים, ישנים וחדשים. יש אלבום שיצא לאחרונה שאני מאד אוהבת, של noname, ראפרית משיקגו, שנקרא Telephone.

איזה מוסיקה את הכי אוהבת לנגן כשאת לבד?
אני אוהבת לשנות ולגוון כל הזמן, אבל זה יהיה בדרך כלל אלתור של בלוז או שיר פולק-בלוז. לפעמים אנגן סטנדרט ג'אז ישן, שמה שמגניב בזה זה שגם אם למדתי אותו בגיל 16 עדיין כל פעם שאנגן אותו זה יתחבר לי לאיפה שאני נמצאת עכשיו.

צפו בתיעוד: דידה פלד מבצעת את "Dida's Blues"

מה היה לך הכי קשה ללמוד כגיטריסטית, ואיך התגברת על כך? – בבקשה טיפים! אנחנו מנסים לעזור לאנשים 🙂
לנגן מהר, ולא רק פראזות מהירות אלא שהטמפו של השיר יהיה מהיר. תמיד הרגשתי לא נעים מהמתופפים שניגנתי אתם, חשבתי שאולי הם מתבאסים שלא מנגנים מספיק שירים מהירים. איך התמודדתי? דבר ראשון, השלמתי עם זה ולמדתי לקבל את עצמי איך שאני, אבל יחד עם זאת, ברגע ששחררתי הצלחתי להתמודד, פיתחתי גישה לנגינה באפ-טמפו שהבסיס שלה הוא שגם כשהטמפו מהיר והאקורדים עוברים מהר, אין צורך לנסות לנגן מהר ולדחוס מלא צלילים ושהכי חשוב שההרגשה תהיה טובה ורגועה. גם למדתי שיש עוד דרכים "להרים" את האנרגיה ולשמור על גיוון בתוך סט של שירים בהופעה, שאינן טמפו מהיר בהכרח, אלא סוגים שונים של גרובים.

לאיזה אמן/ים הייתה ההשפעה הכי גדולה עליך, ולמה?
ג'ימי הנדריקס ונינה סימון, שניהם פיתחו את הקשר בין הנגינה והשירה שלהם והביאו סאונד מקורי ומיוחד לשירים שביצעו. יש הרבה דברים מגניבים שאפשר לעשות כששרים ומנגנים על כלי בו זמנית. יש גיטריסט בניו יורק שאני מאד אוהבת שגם עושה את זה ממש טוב והמוסיקה שלו השפיעה עלי מאד, קוראים לו Tony Scherr. כשהוא מנגן על גיטרה זה נשמע כאילו הוא שר. הוא בטח גם מושפע מהנדריקס, ומרבים אחרים 🙂

באיזו גיטרה את הכי אוהבת לנגן?
בנושא הזה אני לא אוהבת שיש יותר מדי אופציות. יש לי כמה גיטרות בבית שאני נהנית לנגן עליהן, אבל בסוף אני תמיד חוזרת לאהובתי, אותה גיטרה מגיל חמש עשרה, Gibson ES-175.

על מה את עובדת עכשיו?
אני עובדת על שני פרויקטים. הראשון זה פרויקט שירים שכתבתי עם ימי ויסלר (הבילויים, ערפדי הרגטיים). נפגשנו במיוחד בשווייץ וברלין לכמה ימים של כתיבה ועכשיו אנחנו בעיצומן של ההקלטות.

הפרויקט השני זה משהו שאני עובדת עליו כבר כמה שנים: אסופת שירים של זמרות פולק שלא היו מוכרות בזמנן ופרשו מעסקי המוסיקה בשלב די מוקדם בקריירה שלהן מסיבות שונות. רובן היו "סתם נשים שניגנו על גיטרה" שמעולם לא הוציאו אלבום או הופיעו מול קהל, ורק במזל מישהו הקליט אותן מנגנות, כדי שהיום אפשר יהיה למצוא הקלטות לואו-פיי של השירים שלהן. מה שיפה זה שבדיעבד היצירה שלהן עיצבה הרבה מהמוסיקה האמריקאית. אני קוראת לזה "The Lost Women of Song".

מה היית אומרת לילד שהתחיל עכשיו ללמוד גיטרה?
תחפש מה אתה אוהב, תפתח טעם ותעמיק בזה. במקביל, צא מאזור הנוחות שלך ותתאמן גם על דברים וצבעים אחרים – ככה תוכל לבחור בעתיד מתוך מגוון רחב יותר של אפשרויות, וגם תפתח את הראש והאוזן ותגלה על עצמך דברים מכיוונים פחות צפויים.

**

עורכי הסדרה: יעל ניסקי, אורי נוי | צילום וידאו וסטילס: שרון עובדיה | עריכת וידאו – עורכת וידאו: מורן לוי, עורך אחראי: אלון לוין | תודה מיוחדת: בית העמודים

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2018-12-10

    50 שנה ללד זפלין – מופע מחווה

    21:00 צוותא, תל אביב

  • 2018-12-11

    עטר מיינר משיק אלבום חדש

    22:00 בארבי, תל אביב

  • Lucille Crew & Echo

    20:30 ברקה, באר שבע

  • 2018-12-12

    אלון עדר ולהקה משיקים אלבום חדש

    22:00 בארבי, תל אביב

  • ביטניק משיקים אלבום בכורה

    21:00 לבונטין 7, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *