מגזין רעש ומכללת BPM מציגים: חשיפה ראשונה עם גליה סרברניק

גליה סרברניק. צילום: דורון עופר

22/10/2018

יעל ניסקי

מגזין רעש ומכללת BPM מציגים: חשיפה ראשונה עם גליה סרברניק

אנו חותמים את סדרת הכתבות "חשיפה ראשונה" שהופקה בשיתוף עם מכללת BPM, ובה חשפנו לכם 12 מוסיקאים בוגרי מסלול זמר-יוצר של מכללת BPM, רגע לפני שהם עוזבים את המכללה ויוצאים לדרך עצמאית. גליה סרברניק נועלת לנו את הסדרה עם קליפ לייב בבכורה ברעש.

היכולת לשלב סגנונות שונים בצורה טבעית, זורמת ולא מעושה, היא בדרך כלל נחלתם של יוצרים סקרנים, שהמוסיקה, על גווניה השונים, טבועה בהם באופן עמוק. יוצרים אלו מעריכים את תהליך הלמידה המייגע המתבצע על בשרם כחלק מחיי היום-יום שלהם ומטמיעים אותו ביצירה שלהם.

כזאת היא גליה סרברניק (27). יוצרת שאוהבת להתנסות בשלל סגנונות, ולאו דווקא בדרכים שגרתיות או בדרכים הקלות. עולם היצירה שלה מורכב ממוסיקה, משחק ותנועה. ולמרות שבמוסיקה עסקינן בכתבה זאת, הזיקה שלה לשני התחומים האחרים באה לידי ביטוי גם ביכולות הבמתיות שלה ובכריזמה מול המצלמה.

מוסיקאית, שחקנית או רקדנית – מה את חולמת להיות?
אם היו שואלים אותי כהייתי בת 10 מה החלום שלי, בוודאי הייתי עונה שאני רוצה להיות זמרת, שחקנית ורקדנית. המטרה שלי היא להתפרנס מהעולמות הללו ולשלב ביניהם. בשלב הזה הביטחון שלי גבוה יותר בעולם המוסיקה – כשאני על הבמה, אני משתחררת ופשוט רוצה להביא לידי ביטוי את הרגש ואת המוסיקה שלי. יש משהו מאד ציורי וסיפורי במילים ובלחן בשירים שלי. הלב שלי שם וזה יותר אמיתי ומרגש לי ולמי שמקשיב למוסיקה.

מתי התחלת לשיר ולנגן?
אני שרה כל חיי, אבל בגיל 19 השירה קיבלה יותר נפח והתחלתי לשיר בכל מיני ג'אמים, הופעות קטנות, טקסים והופעות גג בתל אביב, פרויקטים קטנים. התחלתי לגשש את דרכי בעולם הזה. לא למדתי לנגן, אני לא מנגנת, אני משתעשתעת עם מקצבים גרוביים בגיטרה. אפשר להגיד שאני בסיסיתית במסווה (צוחקת), אני מחכה לקנות את גיטרת הבס הראשונה שלי.

את קצת הופכת לנו את הפרדיגמה. את מלחינה שירים לפני שלמדת לנגן?
לא צריך לדעת לנגן כדי להלחין שיר. צריך לחיות את המוסיקה. לכל המילים יש מנגינה. אמנם, למדתי תיאוריה של הלחנת שירים וכתיבת טקסטים, אבל מבחינתי אין חוקים, למרות כל מה שנאמר לגבי המוסיקה המערבית. יכול להיות שבגלל זה תמיד אומרים לי שהשירים שלי הם כמו שיר אחד שמורכב משלושה שירים שונים.

חושבת ללמוד לנגן?
זה יקרה, אני בטוחה בזה. כרגע אני משתעשעת, מלחינה את המלודיה ומשתפת פעולה עם מוסיקאים על מנת שיכתבו את זה וימירו את זה לאקורדים, ואז אני עובדת איתם על העיבוד של השיר. יצא לי לעבוד עם הרבה מוסיקאים מעולים בתקופה האחרונה ולהגיע ליצירה משותפת בצורה הזאת.

ובכל זאת, נשמע מהמוסיקה שלך ומסגנון השירה, שיש לך השכלה מגוונת מאד בעולמות המוסיקה.
למדתי מהדרך, מהמסע שלי בעולם, ממפגשים עם מוסיקאים מכל העולמות וממדינות שונות. אני חושבת שההחלטה ללמוד בצורה ממוסדת היא מאד אינדיבידואלית. יש אמנים שמסגרת אינטנסיבית עם לימוד תיאוריה ותולדות המוסיקה מאד עוזרת להם, זה יכול להיות גם מפרה ומקדם. אני לעומת זאת אני צריכה את הסצינה, את המפגשים, את החוויות. לי זה יותר נכון.

ומה עברת במסע הלימודי האישי שלך?
כשהשתחחרתי מהצבא למדתי שירה טורקית, לדינו ופיוטים במסגרת שנה אחת בבית הספר לאומנויות מוסררה בירושלים. יש משהו מאד רוחני שלקחתי משם, מדיטטיבי מאד. לאחר מכן התחלתי להתחבר למוסיקת פולק ורוק אלטרנטיבי ועבדתי עם טריו קטן במשך שנה עם קאברים ושירים מקוריים.

המשכתי משם ללימודים של שירה הודית בעיר דרמסלה שבהודו. התחברתי לרוח שבמוסיקה בהודו והלכתי לכיוונים של ראגות ומנטרות. לקחתי לעצמי עוד כלים, השראה וצבעים מהמוסיקה ההודית ואני מנסה להכניס את ההשפעות האלו גם למוסיקה שלי. בשיר הקודם שהוצאתי, "מתחילה לראות הכל", יש השפעות מהמזרח, שילבנו בעיבוד גם הרמוניום.

מה את עושה בתקופה האחרונה?
בשנים האחרונות נסחפתי גם לעולם האלקטרוני שמשלב אלמנטים שונים מהעולם. התחברתי גם לפסיכדליה ולשבטיות, למוסיקה אפריקאית. אני עובדת עכשיו עם שני מפיקים של מוסיקה אלקטרונית שאני עושה להם קולות.

כרקדנית מחול, אני עכשיו בתהליך יצירה אינטנסיבי על המופע "הבל", פרוייקט פרפורמנס ארט של הצייר איתן דור-שב, עם המוסיקאי ניר יונסי. מדובר במופע ששובר את הגבולות בין המודל לבין הצייר, וכן בין העבודה בסטודיו להופעה מול קהל. על הרצפה נפרש דף ענק, כ-5 מטר על 2 מטר, ובמהלך ארבעים דקות המופע אני רוקדת על הדף בזמן שאיתן מצייר—עד שביחד אנחנו יוצרים על הדף ציור יש מאין. ובזמן שאני רוקדת ואיתן מצייר, ניר מחולל לנו קסמים עם המוסיקה שלו והוואקל שלי.

צפו בבכורה בקליפ BPM@NIGHT לשירה המקורי של גליה סרברניק "קוצרת דממה"

לאחרונה סיימת גם לימודים ב- BPM. מה לקחת משם?
ב- BPM המסלול מאד פרקטי. פחות תיאריה, ולומדים יותר איך להביא לידי ביטוי את המוסיקה שלך. חושפים אותך למגוון נושאים רלוונטיים. כמובן, צריך להשקיע גם מעבר לזה. בכלל, יש אחריות גדולה לאמנים להעמיק בבית על נושאים שונים. המסגרת של BPM מתאימה לי כי מדובר במקום מאד מכיל, מקבל ונעים עם המון יוצרים ומוסיקאים מהמון עולמות. ברגע שרוצים להוציא לאוויר העולם יצירה כלשהי, הם נרתמים לעזור לך. יש מהמכללה גיבוי להרים קליפ בחדר חזרות או בגג, להקליט באולפן, להשתתף בפרויקט או להתחבר עם מפיק. מעבר לזה, הם מאד מעצימים את היצירה עצמה. הם הולכים איתך, עם הסגנון והצבע שהיוצר רוצה ולא מקטלגים, יש בזה חופש.

את מדברת על הרצון שלא יקטלגו אותך. חשבת ללכת לתכנית ריאליטי?
ניסו להגיד לי להשתתף בריאליטי של מוסיקה. זה לא משך אותי מספיק כדי ללכת על זה. הבחירה שלי כרגע היא להשקיע במסע שלי עצמי. בתכניות האלה לוקחים צעירים בתחילת דרכם ונורא קל לעצב אותם ולשייך אותם לאן שרוצים מבלי שהאמן עצמו יידע לאן הוא רוצה ללכת. כרגע אני שמה דגש על היצירה, ודרכה על ההתקרבות שלך לעצמך. בדרך סיזיפית. אני רוצה לבחור בדרך הקשה ולהגיע לתשובות בעצמי.

סגנון השירה שלך אקלקטי – יש בו ג'אז, סול, פאנק וגם משהו ישראלי, ואת עושה את כל זה בעברית. זאת בחירה מכוונת?
זאת בחירה מכוונת. אני שרה גם בהודית ובטורקית. אני לא כותבת בשפות האלה, אבל שרה בהן. אני רוצה גם לשיר באנגלית, אבל החומר שלי בעברית וזאת השפה שלי. אני מאמינה שרוב החומרים שלי יהיו בעברית.

אבל מעבר לשפה, יש לך גוון קול שנראה שלוקח השפעות מהרבה עולמות.
אני עברתי תהליך עם השירה שלי. היום אני נשענת על גוון הקול הספציפי שלי. בעבר הייתי מאד מנייריסטית, התבאסתי שאני מעשנת ושאני לא מגיעה לצלילים ה"מלאכיים", הגבוהים והצלולים. בתהליך ההתחברות לעצמי ולאופי שלי, התחברתי גם למקום נקי וזך בשירה, למשהו כנה, אמיתי ופשוט. ואני מתחילה לאהוב את גוון הקול החדש שלי. אני חושבת שיש בו משהו יותר אמיתי, סקסי, אפל ומלוכלך. גם בתור בן אדם התפתחתי באותה צורה, עם כל החוויות שעברתי בחיים. היו תקופות קשות ואפלות בחיים שלי שגרמו לי לשיר בצורה מסוימת ואני רוצה להעביר את זה לאו דווקא במוסיקה אפלה אלא בציניות מסוימת.

חשוב לי להגיד שברגע שאמן נוכח על הבמה והוא מרגיש באמת, אז זה נשמע טוב. זה נשמע אמין ואותנטי גם עם הזיוף הקטן ואי הדיוק. אמנים לא צריכים להיות מושלמים, אבל הם כן חייבים להרגיש. שחקן, דוגמן, זמר – כולם צריכים להרגיש שברון לב, שמחה, הכל. חלק בלתי נפרד מהמקצוע שלהם הוא להרגיש ולחוות ולהביא את זה לידי ביטוי בהופעה וביצירה.

איזה זמרות משרות עליך הכי הרבה השראה?
נורה ג'ונס היא המודל שלי כבר שנים, אריקה באדו, אריתה פרנקלין ואטה גיימס. כמובן גם איימי ויינהאוס. לאחרונה לנה דל ריי הפנטה אותי כי התחלתי להכיר אותה יותר לעומק. בלי קשר להפקה שלה, הקול שלה לוקח אותי למקומות רחוקים.

מה את אוהבת לשמוע?
גרוב סול של אריקה באדו ולורין היל. קרולינה ומרינה בישראל. המון השפעות גם מהעולם, כמו מוסיקה אפריקאית. מעבר לכך לנה דל ריי, סלה סו, גיימס בלייק ואלט ג'יי, ניקולס ג'אר, IBEYI, זירו 7, FKJ, FATOUMATA, אלי פרקה, Dirtwire, קוקורוזי.

על מה את עובדת עכשיו?
אני עובדת כרגע על שיר שלי עם נוף עברי, מפיק שלומד במסלול הפקה ב- BPM, נגן קלידים, יוצר ומוסיקאי מיוחד. אנחנו מתחילים דרך ביחד עם שיר שלי, אולי עוד אחד. בנוסף, אני עובדת עם ניר ג'ייקוב יונסי ועם מוסיקאים ומפיקים על חומר מקורי שלי.

תוכלי לספר לנו כמה מילים על השיר שאנחנו שומעים?
השיר הזה נכתב בתקופה קשה ומורכבת בחיים שלי. "השתבללתי" לתוך עצמי והתנתקתי מהחיים ומהעולם והתחלתי לשאול שאלות. זאת היתה תקופה שבה הייתי פחות שמחה. פגשתי בחור שאמר לי שהוא פיתח תיאוריה פשוטה שעוזרת לו בחיים: בחיים האלה, הוא אמר, אתה האלוהים של עצמך. אתה יוצר ובורא את החיים של עצמך ובחיים האלו כל האנשים והחוויות שקורות נבראו בשבילך. לפיכך, האדם שפגשתי נברא בשבילי כדי שאלמד שיעור כלשהו. בעולם שלי הוא נברא בשבילי ובעולם שלו אני נבראתי בשבילו.

על כך השיר. השיר הוא על המסע שלי עם עצמי ועל הרצון להתבונן ולהחליט מה להשאיר ומה לתקן או לשנות אחרי המסע שאתה עובר. בפזמון אני מתעקשת לדעת מה אני צריכה לשנות ואיפה לשים את הדגש ופתאום אני רואה איך שנים לא הקשבתי לעצמי. האמירה "וקוצרת דממה" באה ממקום של ייאוש. דממה מבחינתי זה לא שקט ורוגע, אלא משהו שלילי, בו שום דבר לא קורה. רגע של אפטיות ואדישות לעומת שחרור. זה שיר של עליות ומורדות ביצירה. השיר נסגר בתקווה, שאני רוצה ליישם, לעלות ולהתחזק איתה. זה הראפ הראשון שאני עושה בחיים שלי בסוף השיר. עולם ההיפ הופ והמוסיקה השחורה היא ניסיון חדש ומעניין שלי עם עצמי.

אנחנו פה האמנים בשביל להרגיש, וכל פעם שמגיע אלינו רגש לחיים יש לסחוט אותו עד תום. כמו הדרך שבה יוצאים ממערבולת בים. זאת מטאפורה מדהימה. צריך להרפות ופשוט לתת למערבולת לקחת אותך הכי למטה שאפשר, רק ככה אפשר אחר כך גם לצוף למעלה. רק ככה היצירה שלנו תהיה הכי מעניינת והכי מלמדת ופותחת למי ששומע אותה.

**

קליפ BPM@NIGHT צולם במסגרת פעילות קידום הסטודנטים והבוגרים של מכללת BPM הנהנים מקשר הדוק עם תעשיית המוסיקה.

מילים ולחן: גליה סרברניק | עיבוד: גליה סרברניק, ברק ויינר, נוף עברי | פסנתר: נוף עברי | תופים: ברק ויינר

הקלטה, מיקס ומאסטרינג: ליאור אביגדור | צילום: ליאור אלון, ענבר קלינגל | עריכה: ליאור אלון

עורכת הסדרה: יעל ניסקי

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2018-11-21

    ForesTT משיקים אלבום בכורה

    22:00 בארבי, תל אביב

  • אלון אולארצ'יק במופע חדש

    22:00 זאפה תל אביב

  • טל גבעמיר במופע להקה

    21:00 נוקטורנו, ירושלים

  • רוני פיטרסון ושליחי הבלוז

    20:30 האזור, תל אביב

  • 2018-11-22

    שולי רנד – בכורה לאלבום החדש

    21:00 המשכן לאמנויות הבמה, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *