הסינגלים שעשו לנו את השבוע

19/02/2015

מערכת רעש

הסינגלים שעשו לנו את השבוע

רעש מציג לכם את המהדורה השניה של פינת "הסינגלים שעשו לנו את השבוע" – בכל סוף שבוע נספר לכם על

רעש מציג לכם את המהדורה השניה של פינת "הסינגלים שעשו לנו את השבוע" – בכל סוף שבוע נספר לכם על הסינגלים הכי שווים שיצאו בשבוע החולף.

image_site_singelim

דנה ברגר- טוב מזה

מאת: עלי שנקר

"אם נאמין שאנחנו ראויים לטוב מזה" שרה דנה ברגר כמנטרה את מילותיו של מאיר גולדברג שזכו ללחן תקיף של שמוליק נויפלד. זהו סינגל נוסף מהפרויקט "המשקפיים של נויפלד" שיצא בשנה שעברה. הסינגל הנוקב יוצא בעיתוי מוצלח, כמו קורא לכולנו להתעורר, להביא לשינוי, כי אם נאמין "זה עוד יקרה". המילים, הלחן, התופים, הגיטרות ודנה ברגר, כולם כועסים, כולם זועקים "תפילה שדבר טוב יקרה". אחרי הבתים האגרסיביים מגיע פזמון עגול יותר, מעט רך יותר, ובו החזרה על המנטרה, שהיא ספק תפילה ספק קריאת התעוררות, אך מה שבטוח הוא שהיא מדבקת.

"טוב מזה" מוציא מברגר את המיטב, פעם בתקיפות ופעם ברוך, פעם בצלילים גבוהים ופעם בנמוכים. מדובר בשיר מחאה ראוי ו"אין כאן הרבה כאלה אצלנו", המנטרה החוזרת בו לא משחררת, תופסת אותי מבפנים וגורמת לי להצטרף לזעקה העולה ממנו, מאמינה ומקווה.

יזהר אשדות – לבי לעולם לא נרדם

מאת: דרור לביא

יזהר אשדות חוזר אל שיר נסתר מאלבום הסולו השני, שיצא לפני למעלה מעשרים שנה. את השיר "לבי לעולם לא נרדם" אשדות כמעט שלא מבצע בהופעות, אבל הפעם, לרגל חגיגות עשרים שנה לאלבום המופת "הופעה חיה בהארד רוק קפה", מוציא אשדות את השיר מהבוידעם ומחדש אותו בביצוע יפהפה, הכולל את פיטר רוט על הגיטרה, צוף פילוסוף על הבס ושי ברוך על התופים. הביצוע החדש מלא נשמה, ומזכיר את תקופת הזהב של אשדות; התקופה בה כל דבר שנגע בו, הפך לזהב.

"המלטי והיי הזויה/ החלום שבי מדבר". המילים של חמי רודנר זוכות ללחן אופייני של אשדות: ישראלי, עם השפעות זרות מבחוץ. הסולו היפהפה של פיטר רוט, מחליף את סולו הסקסופון המקורי, כמו בא ומקיץ אותך מתוך חלום בלהות אל תוך הקול המלטף של אשדות. אחרי הקשבה לביצוע הזה, מוזר פתאום לשמוע את הביצוע המקורי- כמעט זהה, אבל הרבה יותר תמים.

יעל דקלבאום- שוב אל האור

מאת: עלי שנקר

גם אם הייתם קושרים את עיניי ומשמיעים לי את השיר הזה, בלי ידע מוקדם, הייתי מזהה שזו יעל דקלבאום כבר מהצליל הראשון. יש לה, לדקלבאום, צליל משלה, קטן ומלטף, ויש לו קצב משלו, ממכר. וזה עוד לפני שדיברתי על הקול שלה, שהוא כל כך שלה, כל כך ייחודי, כל כך משחק בי, עולה יורד, צובט ומלטף, דוקר ומצמרר. ההגשה של דקלבאום אינטליגנטית, כל מילה זוכה ליחס מיוחד, ונעטפת בדיוק רב, כשהיא שרה על האש המלחש אי אפשר שלא להרגיש את הלחש העובר.

ההפקה המצוינת של יוסי פיין מסייעת גם היא לאווירה הקסומה המתקיימת בשיר, יחד עם כלי ההקשה הרגישים של גלעד דוברצקי שמצעידים את השיר הזה עוד צעד אחד קדימה.

עידו מוסרי- במקום

מאת: משה צ'יטיאת

עידו מוסרי הוא לא רק שחקן מצוין, הוא אמן במלוא מובן המילה. שש שנים אחרי שיצא אלבומו האישי הראשון הוא מוציא סינגל חדש מתוך אלבום שבדרך. שיר מעניין עם מקצב לא שיגרתי וסוחף. המלודיה הקסומה בטעם של פעם מצליחה להוציא ממוסרי רגש רב ובגרות מוסיקלית. על ההפקה המשובחת חתומים אורי אבני ואבישי כהן (חצוצרן הג'אז המופלא) המעשירים את הבלדה הקסומה המתפתחת לכיוונים רוקיסטים. שיר שמשאיר סקרנות רבה לגבי האלבום כולו.

רועי שפיגלר- באה מאהבה

מאת: דרור לביא

הזמר והפסנתרן, רועי שפיגלר, משחרר עיבוד חדש ונוגה לשיר "באה מאהבה" של יהודית רביץ. השיר, שבמקור עובד כשיר רוק, ובהמשך, עבר מטמורפוזה לשיר דאנס, זוכה לביצוע קטן ומהורהר, שמדגיש את המילים היפהפיות ואת הכישרון הגדול של שפיגלר כמבצע. העיבוד, שגם עליו חתום שפיגלר, מציג את היכולות הפנטסטיות שלו, האיזון הנפלא והשילוב האינסטרומנטלי עם ההרמוניות החדשות והייחודיות, מעלים תחושה של מוסיקליות נדירה, שייכות, התאהבות ברגע. קולו העמוק והרך של שפיגלר מאפשר להשתקע ברוך של בין הערביים, לעצום עיניים ולהתאהב.

בשמיעה ראשונה, נדמה שהקטע האינסטרומנטלי בהמשך השיר מיותר או תלוש, אבל האזנות נוספות חושפות את היופי ואת העומק שהוא מאפשר- צלילה חופשית אל התת-מודע, למקום שבו מתקיימת האהבה באמת. לאחר ההקשבה לסינגל, כדאי לחזור לאלבום הבכורה של שפיגלר, "עם קומץ שמים", שיצא לפני מספר חודשים, ולהכיר זמר-יוצר חדש ומעניין.

ריקי גל- ניצוצות

מאת: משה צ'יטיאת

את יהודה פוליקר ניתן לזהות מהצלילים הראשונים של "ניצוצות", הגיטרה והתופים הרוקיסטיים המזוהים איתו לוקחים אותנו לימי בנזין של תחילת שנות ה-80. זו לא הפעם הראשונה שפוליקר חובר לריקי גל, בשנת 1993 הלחין את רוב שירי אלבומה "חפש בי", בהם "היי שקטה" ו"תפילות הילדים". הפעם, הלחין והפיק פוליקר את כל שירי האלבום שבדרך.

הכימיה המצוינת בין השניים מבליטה בשיר זה את קולה העמוק והמדויק של גל שמנצח כל גיטרה חשמלית אשר עומדת בדרכו. המיוחד בשיר רוק מהסוג הזה הוא המלודיה היפה והשולטת המובילה והופכת אותו לצנוע, כזה שקל להתחבר אליו ולהכריז עליו כלהיט. את המילים כתבה אילנה בוגומולני בהשראתה של גל, נערת הרוק הנצחית.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו
  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

1

מאור 20:53

  • 19/02/2015

    כייף להתעדכן דרך המגזין! חסר לי קצת אינדי ברשימה:)

    הגב

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *