מאחורי הפרגוד עם תהל קליין

תהל קליין. צילום: נדב יהלומי

30/04/2019

דניאל סלגניק

מאחורי הפרגוד עם תהל קליין

לא תראו אותם על במות פסטיבלים או תשמעו אותם בגלגל"צ אבל אין מוסיקאי אחד שלא מכיר אותם: אלו הם האנשים שבונים ומחזיקים את קהילת המוסיקאים הישראלית מאחורי הקלעים. כתבה שלישית בסדרה.

בניגוד לכתבות אחרות בסדרה, גיבורת הכתבה ומושא הראיון הבא היא גם מוסיקאית פעילה ועצמאית. תהל קליין, תל אביבית בת 38, מנהלת כיום את קהילת "יחצינו לאן" אותה הקימה לפני שנתיים, שכיום מונה כמעט ארבעת אלפים איש (3,965 נכון לכתיבת שורות אלו), ומתפקדת כקהילת המוסיקאים החברתית (להוציא קבוצות לפרסום הופעות) הגדולה בישראל. קליין יצרה כוח קנייה שלא ניתן להתעלם ממנו ואיחדה אלפי מוסיקאים, שמתייעצים זה עם זה, בונים שיתופי פעולה, ומהווים כוח של ממש בשוק. גם אם לא באופן רשמי, קליין הצליחה דה פקטו ליצור קהילת מוסיקאים נרחבת שמקיימת דיון ציבורי ושקוף על כל צעד וצורך שלה, ולמרות שקיימים איגודים מקצועיים כמו איגוד המוסיקאים הישראלים או אקו"ם, קהילתה של קליין היא הראשונה מסוגה בישראל. קליין ענתה על צורך תרבות האינסטנט של המאה ה-21 – אין בירוקרטיה, רק תוצאות בשטח. כמו כל יוזמה שעתידה להכות גלים באנשים מסביב, גם הקמת קהילת "יחצינו לאן" של תהל קליין הגיעה ממקום אישי.


"הקמתי את הקבוצה בינואר 2017", מספרת קליין, "ידעתי שאני הולכת להוציא אלבום והרגשתי שחסר איזה משהו בעולם יחסי הציבור. אז עוד לא ידעתי מה זה שיווק דיגיטלי. שאלתי את עצמי איך מגיעים לחשיפה בעולם המדיה של היום ופחות איך מגיעים לכתבות ב-"ידיעות כרמיאל", שזה היחסי ציבור הקלאסיים, לחפש ולפרסם אייטמים בעיתונים וכלי תקשורת. חיפשתי דרך אחרת לפרוץ, וחיפשתי מוסיקאים שעשו יח"צ לבד. באותה תקופה, אחרי שהקמתי, התחלתי לשאול באופן פרטי מוסיקאים איך הם הגיעו להישגים שלהם, והבנתי שיש רכושנות על המידע. הבנתי פתאום שמוסיקאי שהשיג מידע בכוחות עצמו, יעדיף לשמור אותו לעצמו. הם בעצם ראו בי מתחרה ולא קולגה.

"התייעצתי עם חברה שלי הדר שכטר, שהיום עוזרת לי לנהל את הקבוצה, ובסוף החלטנו להקים את הקהילה שאז נקראה "יחצ ללא יחצנים", צירפתי אליה 100 אנשים שראיתי שאוהבים לשתף בפייסבוק ואנשים שהוציאו אלבום ועשו יח"צ. זאת הייתה בהתחלה קבוצה סודית, ואיכשהו בימים הראשונים אני יותר כתבתי פוסטים, ובאמת אנשים התחילו להגיב ולענות אחד לשני, ותוך שבוע כמעט הקבוצה החלה לתפוס תאוצה. ככה התגלגלנו לנו, התחלתי לשדר בקבוצה לייב צ'אטים עם מומחי תעשייה (רותם אור מ-Totemo, גלעד אדמוני, יאיר יונה ועוד רבים), עד היום עשינו 21 כאלה. הקבוצה נתנה המון ערך לחברים שלה. זה היה לי ברור שזו קבוצה של כולנו, כל הזמן התייעצתי עם החברים בקבוצה על איזה כללים ופוסטים צריכים להיות בקבוצה, לאט לאט בנינו את זה יחד, וכל דבר שקורה בה, קורה בגלל שיש לזה ביקוש מהשטח".

מה הם ההישגים הבולטים של "יחצינו לאן" עד כה?
"אני רואה כמה. לדעתי הדבר הכי חשוב שקרה זה שהשיח בין מוסיקאים השתנה, והחשיבה של כל חברי הקהילה הפכה ל-"אנחנו אחד עם השני", שאנחנו לא חייבים להיות מתחרים אלא פשוט יכולים להיות קולגות. בנוסף, נוצר שיח בגובה העיניים עם אנשי תעשייה ועם חברות בתחום המוסיקה. מוסיקאים כבר לא מתבכיינים על מוצר יקר כזה או אחר, אלא מוסיקאים ואנשי שירות מדברים ביניהם ומגיעים לאיזושהי הבנה שאנחנו בעצם כולנו סוג של באותו צד, ואנחנו יכולים ליצור מצבי Win-Win לכל הצדדים. בהקשר הזה יצרנו כוח קנייה משותף, בזכות זה שאנחנו קבוצה הצלחנו לצאת עם מבצעים שונים והנחות של 25-60% על מוצרים ושירותים בתחום המוסיקה, רק מתוך זה שאנחנו לא פועלים כאינדיבידואלים. עוד דבר שקרה זה שמוסיקאים מתחילים להבין מושגים שהיו רחוקים מהם, ומתוך הלמידה מתחילים לעשות צעדים חכמים יותר".

בשוק כל כך רווי, מה היתרון בזה שיש קהילה מאוחדת של אמנים שבסופו של דבר נלחמים על מעט מאוד ספוטים?
"השפה הזאת השתנתה. רוצה לדעת מה הדבר הכי מדהים שקורה למישהו שנכנס ל-"יחצינו לאן"? אנשים מתחילים לשאול שאלות. אני פעם חשבתי שכל המוסיקאים בפיד שלי בפייסבוק מצליחים. אבל פתאום אתה שואל שאלה, ואנשים אומרים "יו אני גם לא יודע". ופתאום השפה מתחילה להשתנות, מ"אנחנו מתחרים" ל-"אנחנו קולגות". אם מסתכלים על זה, אנחנו לא באמת מתחרים. המוסיקה שלי, לא דומה לרוב למוסיקה שלך, וגם אם כן יש לי אינטרס לשתף איתך פעולה, שהקהל שלי יכיר את שלך ולהיפך. ברגע שאתה מבין שיש פה אינטרס לשיתוף פעולה, ומפסיק לראות את זה כאילו "מישהו לוקח לי", הכל משתנה. אני חושבת שהרבה אנשים הרוויחו מנתינה בקבוצה. אני אתן לך דוגמא מדהימה למשהו שקרה עכשיו. הגשנו בקשה למפעל הפיס ל"קול קורא" שהוא פרסם לאמנים. אז תיאורטית אנחנו מתחרים זה בזה, נכון? על המקום ב-"קול קורא". אבל הנה, נפגשנו עשרים איש ועזרנו אחד לשני למלא טפסים למרות זאת. הערך פה הוא ערך אדיר".

תהל קליין. צילום: נדב יהלומי

איך גורסים קליפ ב-30 אלף שקלים?

מלבד היותה מנהלת קהילה, קליין גם מתעסקת במוסיקה מגיל שש. אחרי שלמדה כינור ופסנתר, התמחתה באופרה, למדה הפקה וסאונד ב-"מיוזיק" וב-"BPM" והלחנה ברימון, הוציאה קליין את אלבום הבכורה שלה בשנת 2018, "UNFOLD". לצד היכולות המוסיקליות של קליין, היא בולטת בעיקר בשל המופע האודיו-ויזואלי שהיא מציגה. קליין לובשת על הבמה שמלה המורכבת מעשרות נורות לד שמגיבות בזמן אמת למוסיקה שהיא יוצרת, מה שמתחבר למופע ראווה מרהיב של אור ומוסיקה.

"אני חושבת שבתת מודע כל העניין של המופע האודיו ויזואלי מתחבר לשם שלי", מספרת קליין, "המשמעות של תהל זה להפיץ אור, והשירים עצמם מתעסקים ביציאה לאור. תמיד הרגשתי שמוסיקה אלקטרונית היא מאוד קרה, אנשים מסובבים כפתורים על הבמה ואנשים בקהל לא מרגישים כלום. עוד לפני כמה שנים, בימים של הלהקה שלי False Positive, קניתי סינתיסייזר שנקרא טנורי און, שבכל פעם שהוא מנגן תפקיד הוא ניתן אינדיקציה של לד בכל הקשה על מקש. כשעבדתי על אחד הקליפים שלי, לשיר "Late Bloomer", מישהי נתנה לי איזשהו רעיון, שממש יצא ממני אורגימי בקליפ. אז התחלתי ללכת לסדנאות אורגימי ולהתייעץ עם מומחיות. בסופו של דבר נוצרה שמלת אוריגמי לקליפ הזה. היא השמלה הראשונה שבסדרה, שממש אי אפשר לזוז איתה והיא נועדה רק לקליפ. למרות שהקליפ נגנז, השמלה הגיעה לתערוכת אורגימי בחולון, ואני הוזמנתי לשיר שם. בעצם אני התבקשתי לעשות פתיחה לתערוכה, ולא יכולתי לשיר עם השמלה הזאת, אז הגיע המקום של ליצור שמלה עם לדים, וככה זה התחיל. נוצרה התוספת של האורגימי והלדים בהופעות, וזה התגלגל ליצירת השמלה האחרונה שלי, עם 120 לדים שנעים באנימציית אורות. שמלה שממש מורכבת מיחידות שנחתכו בלייזר שמגיבות למוסיקה שלי".

למוסיקאים שבינינו – כדי להוציא את אלבום הבכורה שלך גייסת 40 אלף שקלים בהדסטארט. איך עושים את זה?
"פה הייתה הרבה עבודה, קהילת "יחצינו לאן" ממש הגיעה לסייע. גייסתי חדר חזרות שהתנדב למטרה, 24 מוסיקאים במשך יומיים ניגנו בלייב ועשינו שידור לייב שמראה כמה אחוזים גויסו בזמן אמת. בכל יום עלו 12 מוסיקאים, כל אחד עם שלושה שירים, והעברנו הכול בשידור חי. מלבד זה, היו לא מעט מוסיקאים ואנשי תעשייה שהתגייסו למטרה והעניקו תשורות, זה ממש דרש חשיבה מחוץ לקופסא והתגייסות של המון אנשים. גם מפעל הפיס נתנו מענק משמעותי להפקת האלבום".

היית מצליחה לגייס את הכסף אילו הקהילה לא הייתה קיימת?
"אין לי מושג. אני חושבת שבסופו של דבר הרבה אנשים שתמכו בהדסטארט אלה אנשים שאני בכלל לא מכירה, כולל מישהו ששם 5,000 שקלים שאחר כך גיליתי שזה איזשהו טייקון מסוים. היו לי 24 שעות לסוף ההדסטארט ואז הוא פשוט כיסה את כל מה שהיה, במכה. יצרתי איתו קשר והבנתי שלא כזה מעניין אותו התשורה, אז זה לא קרה, הוא פשוט תמך בי לשם התמיכה. אני חושבת שבסופו של דבר הקהילה עזרה, אבל גם אם היא לא הייתה קיימת, היה אפשר לעשות את זה פשוט צריך להיות יצירתי מאוד בגיוס המונים".

אם כבר מדברים על כסף ומוסיקה, הגיעה לאוזניי שמועה – שגרסת קליפ ב-30 אלף שקלים. אמת הדבר? ואם כן, איך לעזאזל עושים את זה?
"זה הגיע מסוג של טעות של אמנים מתחילים, שתולים את תקוותיהם במשהו מאוד ספציפי שאחריו הכול השתנה. זה מבחינתי היה להביא את בשורתה של הזמרת ביורק לארץ ולעשות משהו שלא עשו בעולם. התחלנו באמת לעבוד על הקליפ, אבל הרגשתי לא מרוצה מהצילומים, ולא ישר גנזתי, זה היה תהליך של כמה זמן עד ששחררתי מזה, היה לי גם כעס שהבנתי שזה לא מה שאני רוצה שזה יהיה. הבנתי בסוף שכדי שהקליפ יהיה משהו שאני אהיה מרוצה ממנו, אצטרך עוד 30 אלף שקלים, ופה המציאות הכתה בי ועברתי לחשיבה אחרת. הבנתי שבזכות הקליפ הזה נוצרה לי שפה מאוד ייחודית להופעות, ככה שההשקעה הזו אמנם לא הביאה תוצאה של קליפ אבל כן הביאה תוצאה יותר נכונה עבורי שהשפיעה עליי לטווח הרחוק".

כמוסיקאית, בסופו של דבר יש את החלום לפרוץ ולדחוף עצמך קדימה, את מרגישה שלעבור לצד הניהולי פוגע בך או תורם לך?
"אני חושבת שקרה לי משהו מאוד מעניין מבחינת היותי מוסיקאית ואמנית. אני חושבת שזה היתרון בקהילה הזאת שהיא נוצרה על ידי מוסיקאים, ולא היה לי שום אינטרסים מסחריים כאלה או אחרים, זה נוצר נטו מתוך צורך ובגלל זה מוסיקאים זיהו שם דברים שתורמים להם, עם הזמן זה הפך לאיזושהי תשוקה והרגשתי שאני טובה בזה. אני מודה שלפעמים אני אומרת "אוקיי יותר קל לי לקבל הכרה כמנהלת קהילה מאשר כמוסיקאית". בוודאי שזה מעלה תהיות לגבי המשך הקריירה המוסיקלית שלי, לגבי מה אני חושבת לעשות הלאה, מה אני אוהבת יותר, במה אני טובה יותר. אני בדיוק נמצאת בתקופת ביניים שבה אני מרגישה צורך גדול יותר לפעול למען הקהילה מאשר לקבל את עצמי כמוסיקאית".

יש באופק של יחצינו לאן שיתופי פעולה עם אקו"ם? הפדרציה? ארגוני מוסיקאים שונים למיניהם?
"יש מגעים עם כל מיני עמותות ואיגודים למינהם שהיו מעוניינים להגיע לקהל הצעיר ולשטח. כן יש לי ולא רק לי, לעוד אנשים שהם בצד היותר ניהולי של קהילות, יש לנו מחשבה ליצור איזשהו איגוד. אני כרגע מעדיפה להישאר במקום הפרקטי שלא להתחיל עכשיו ליצור איזושהי מערכת משומנת ובירוקרטית. נכון להיום יותר נוח לי להשיג הטבות עבור קהילת המוסיקאים כגורם עצמאי. אני מעדיפה את חופש הפעולה הזה ומעדיפה לא להתקיים כעמותה, אך ייתכן וזה ישתנה בהמשך.

ובכל זאת, עתידנו לאן?
"אני לא יודעת מה צופן העתיד. אני יודעת שאני מתכננת הרבה דברים למען הקהילה. הרבה יותר מפגשים, סדנאות מעשיות, ייתכנו גם כנסים וגם לכדי חקיקה. אני הייתי רוצה גם ליצור מצב שמוסיקאים משכילים פיננסית. זה מאוד מעניין אותי לאחרונה, מוסיקה כעסק. אנחנו בעידן קפיטליסטי וכדאי שנכיר את כללי המשחק, במיוחד שמוסיקאים זה עם שמוציא הרבה מאוד כספים מתוך מקום מאוד אמוציונאלי. הייתי רוצה לעשות פה סדר גם בנושא הזה, זה משהו שאני כיום עושה בשביל עצמי. כחלק מהתהליך האישי שאני עוברת, גם הקבוצה עוברת תהליך של מוניטיזציה. אם בשנתיים האחרונות כל הפעילויות שלי ושל הדר היו לגמרי וולנטריות, אז ישנם היום מבצעים שעליהם הנהלת הקהילה לוקחת עמלת תיווך. זה מתוך הבנה שכשרוצים לקדם משהו ולהרחיב ולעשות עוד, צריך לדאוג לאופן בו הוא יתקיים לאורך זמן. כי דברים שקיימים לאורך זמן על סוג של אוויר, עלולים לדעוך. לעצמי אני מאחלת פשוט לחיות טוב, להמשיך לעשות אמנות ולהמשיך להרחיב כל דבר שעושה לי ברמה האישית טוב ותחושה שאני ממלאת איזושהי שליחות, ולהמשיך בקו הזה של נתינה שאני חושבת שנותן לי בחזרה הרבה מאוד".

לכתבות הקודמת בסדרה: מאחורי הפרגוד עם ימית הגר | מאחורי הפרגוד עם נהדי לזר

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו

    לוח הופעות

  • 2019-12-14

    עומר מץ משיק אלבום חדש

    22:00 תיאטרון תמונע, תל אביב

  • 2019-12-16

    Hooverphonic בישראל

    22:00 בארבי, תל אביב

  • K's Choice בישראל

    22:00 האנגר 11, תל אביב

  • 2019-12-19

    נפתלי אלטר משיק אלבום חדש

    22:00 תיאטרון תמונע, תל אביב

  • 2019-12-27

    לארה סנואו משיקה איפי חדש

    21:30 לבונטין 7, תל אביב

  • לכל ההופעות

  • רעש

    הצטרפו אלינו לקבלת עדכונים

תגובות גולשים

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *